My Thought

LiFe

Assalamualaikum…

Dlm k’hidupan jgn tlalu berlagak atau sombong diri dgn ape yg kite ade atau yg kite miliki. Kite seharusnye mensyukuri nikmat yg Allah bg dan kembali tawaduk padaNYA krna sesungguhnye ape sahaja yg kite miliki adlh dgn keizinanNYA.. Ingat, dunia ini sentiasa berputar. Jika hari ini kita diatas, esok lusa mungkin kite dibwh. Jika ari ini kite senang, esok lusa kite mungkin susah.. Jgn suka merendahkan orang lain kerana org yang merendahkan org lain tarafnye lebih rendah dari orang yg direndahkan..

Jgn terlalu ego kerana lambat laun ego kite akan memakan diri kite balik.. Jgn igt kite mampu mengharungi segala2nya bersendirian kerana kite sebagai makhluk Allah diciptakan untuk saling bergantung antara satu sama lain.. Mana mungkin kite nak berjual beli jika tiada penjual dan pembeli kan..? Anak memerlukan ibubapa, isteri memerlukan suami dan juga sebaliknya.. Semuanya saling bergantung antara satu sama lain.

Kehidupan memerlukan keikhlasan. Dalam setiap perkara yang kite lakukan kite perlu ikhlas tanpa perlu minta dibalas. Semua keikhlasan kite akan di balas olehNYA. Tak perlu ade istilah ungkit mengungkit. Kadang-kadang kite menunding jari mengatakan orang itu  mengungkit. Tapi tanpa kite sedari secara tak langsung sebenarnye kite juga mengungkit. Jika kite menunding jari ke arah orang, 1 jari ke arah dia, manakala lg 4 jari menghala kepada kite.. Renung2kan..

Manusia suka membuat andaian, tafsiran dan kesimpulan sendiri tanpa memberikan ruang untuk diberi penjelasan. Menghukum seseorang tanpa membuat penilaian, salah sangka dan suka dipengaruhi oleh org lain. Akibatnye, satu hari nanti kite akan rasa menyesal dgn perbuatan kite. Kite selalu beranggapan yg kite selalu benar, dan orang lain salah kan? Tapi betul ke tindakan kite tu? Betul ke kite selalu di pihak yang benar? Kite ni tiada langsung kesilapan? Benarkah? Fikir2kanla.. Kite bukan Nabi atau Rasulullah yg memang suci hatinya. Kite hanya manusia biasa yang hanya dikurniakan akal dan fikiran. Maka dalam hidup ini kite kn de sikap tolak ansur, saling menghargai dan saling memaafi. Fikir-fikirkanla dan muhasabah diri..

Manusia memang sentiasa melakukan kesilapan.. Nama pun manusia biase. Kite memang tak lari dari pepatah itu. Namun segalanya berpusat kembali kepada setiap individu utk merubahnya. ‘Aku tak boleh ubah engkau.” dan “Engkau pun tak boleh ubah aku.” So??? Diri sendiri shja yang mampu merubah kehidupan kite sama ada ke arah kebaikan mahu pun ke arah keburukan.. Jgn berat mulut nk luahkan perkataan MAAF ke TERIMA KASIH ke pada orang lain. Orang yang tiada perasaan dan ego tinggi je yang akan simpan perkataan berharga tu dalam peti besi..

So, kesimpulannya LIFE IS COLOURFUL.. Full of joy n pain.. Nak atau tak nak we have to face it.. It is challenging and fun.. Always pray to ALLAH SWT to bless our life. I’m a happy person, and i want to be happy forever. I love my life, my family and my lovely friends. They are my strenght… THANK YOU ALLAH..ALHAMDULILLAH…Image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s